mandag 5. november 2012

Hjemmelaget babymat

Etter Alva begynte å spise fast føde har jeg laget mat til henne selv. Det begynte med poteter og gulrot som jeg kokte og moste sammen med en klatt smør. Det fallt i smak og etter hvert har jeg tilsatt kjøtt og andre grønsaker også.

Her er noen oppskrifter som er populære hos Alva:


Fruktmos:

1/2 eple
1/2 pære
6-7 tørkede aprikoser

Legg aprikosene i kaldt vann i noen timer, før du legger dem ned i en kjele og koker det i ca 20 min. Skrell eple og pære, skjær i terninger og ha i kjelen etter aprikosene har kokt i ca 10 min. Pass på at vannet er så vidt over fruktene når det kokes. Ha fruktene i foodprosessor og kjør til ønsket konsistens. Husk at aprikos kan gi fart på magen.



Base:
Ca. 7-8 porsoner.
2 store poteter
3 medium gulerøtter
Noen ts smør

Skrell og skjær opp potetene og gulerøttene i terninger. Kok grønsakene godt. Ha over i foodprosessor og ha i smøret. Kjør til ønsket konsistens.


Kyllinggryte:

Ca. 7-8 porsoner.
2 store poteter
3 medium gulerøtter
ca 1/2- 1 kyllingfilet eller kyllingkjøttdeig (ta så mye du vil bruke)
Noen ts smør

Skrell og skjær opp potetene og gulerøttene i terninger. Kok grønsakene godt. Ha over i foodprosessor og ha i smøret. Kjør til ønsket konsistens. Skjær opp kyllingfileten og kok i en kjele til den er gjennomkokt (ca 5 min). Kjør i foodprosessor til ønsket konsistens. Jeg oppbevarer kjøttet i andre beholdere enn grønsakene, i tilfelle barnet ikke liker/toler kjøttet eller grønsakene. Da har du ikke kastet bort mye god babymat. Bruk gjerne kraften fra kjøttet til å spe med når du vet barnet toler kjøttet.


Svinegryte:

Ca. 7-8 porsoner.
2 store poteter
3 medium gulerøtter
Noen bunter brokkoli
Svinekjøttdeig (ta så mye du vil bruke)
Noen ts smør

Skrell og skjær opp potetene og gulerøttene i terninger. Skjær opp buntene og legg i etter potetene og gullerøttene har kokt i ca 5 min. Kok grønsakene godt. Ha over i foodprosessor og ha i smøret. Kjør til ønsket konsistens. Skjær kjøttdeigen i biter og kok i en kjele til den er gjennomkokt (ca 5 min). Kjør i foodprosessor til ønsket konsistens. Jeg oppbevarer kjøttet i andre beholdere enn grønsakene, i tilfelle barnet ikke liker/toler kjøttet eller grønsakene. Da har du ikke kastet bort mye god babymat. Bruk gjerne kraften fra kjøttet til å spe med når du vet barnet toler kjøttet.









4 kommentarer:

  1. Kjekt me litt babymattips =) Skal til å bjynde å lage sjøl no. Heimelaga e best =D

    SvarSlett
    Svar
    1. ja DE e de absolutt!!:) MASSE penga å spare også:) Åsso veit du ka babyen fe i sej:)

      Slett
  2. Kor flinke du e systå mi!:D

    SvarSlett