søndag 2. desember 2012

1 søndag i advent

No tenner vi det første lys,
åleine må det stå.
Vi ventar på det vesle barn
i krubba lagt på strå.

(Lånt fra Nrk.no)


"Advent er ventetiden før jul. Ordet advent betyr egentlig Herren komme, og har blitt brukt som navn for denne ventetiden helt siden slutten av 400-tallet. Første søndag i advent, markerer begynnelsen på kirkeåret, denne faller alltid mellom 27. november og 3. desember".

(http://www.aktivioslo.no/guide/jul/advent/)




I dag er det første søndag i advent. Jeg og Alva har tilbragt deler av dagen på Sandemessa på Larsnes, sammen med mamma, tante Jartrud og onkel John. Fikk kjøpt noen bilder til rommet til Alva:) Ole Brum:) Vi har også pyntet litt til advent; hengt opp julestjerne, adventsstake, laget til adventslysene og tent det første lyset:) Deilig gå inn i denne koselige tiden mot jul:) I adventstiden skal vi kose oss med baking. Vi har tenkt å bake pepperkaker, julemenn, serinakaker og muligens noen andre sorter, men usikker på hvilke. Noen tips?

Så skal vi ta julevasken også. Det travleste rommet å vaske i huset er kjøkkenet synes jeg. Og da tenker jeg på kjøkkeninnredningen og inni skapene! Bah... Det kjedeligste jeg vet! Jeg har planer om å dele vaskingen litt opp slik at jeg ikke tar alt på en og samme dag. Det har jeg ikke tid til, med en ålende Alva på gulvet. Hun åler seg fort nå, og før jeg har lagt henne ned på lekeplassen sin og gått inn på kjøkkenet så er hun der hun ikke skal. Så jeg får kke gjort så mye når hun er våken, og må derfor ta det når hun sover. Og så blir ryggen fort gåen når jeg skal vaske hele huset på kort tid :S

Ellers så skal Even og jeg og Even på julebord, julemiddag med pappa og Nina, julegavebyttekveld 2 ganger. Vi skal ha julefrukost, og skal på julefrukost (etter tradisjonen i vertfall), vi skal i juleselskap og jeg skal møte mine venniner 2 ganger, på reuion med klassen jeg gikk på ungdomsskulen med og vi skal feire nyttår. Alt dette på bare 29 dager!:) Det bir en hektisk med veldig koselig tid! Høgdepunktet og en fantastisk slutt på et bra år.

Adventsstaken er på plass

Det første lyset er tent

Julestjerna

Ha en fortsatt go søndag:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar